Nike schoenen
Hoe alles begon
De geschiedenis van Nike begint bij Philip (Phil) Knight. Tijdens zijn opleiding journalistiek zit hij in het atletiekteam van de University of Oregon, waar hij goed kan opschieten met coach Bill Bowerman. Omdat ze allebei de kwaliteit van de Amerikaanse sportschoenen zeer slecht vinden, zijn ze ervan overtuigd dat het beter kan. Met een budget van duizend dollar ontstaat op 25 januari 1964 het bedrijf Blue Ribbon Sports (BRS) in Beaverton, Oregon USA. Vijf jaar later wordt al een omzet gemaakt van een miljoen dollar!
In eerste instantie worden geen sneakers zelf gemaakt, maar geïmporteerd uit Japan. Er worden goedkope, high-tech schoenen ingekocht bij het bedrijf Onitsuka Tiger Shoes, tegenwoordig bekend onder de naam ASICS. Op deze manier wil Phil Knight proberen de Duitse overheersing op de Amerikaanse sportkledingmarkt te bevechten.
Het wereldberoemde Swoosh-logo
Voor een nieuwe lijn zelfontworpen sneakers, die van BRS de merknaam “Nike” meekrijgt en in 1972 op de markt moet komen, zoekt Bill Knight een logo. Carolyn Davidson, een studente grafische vormgeving, wordt door Knight benaderd voor enkele ontwerpideeën. In 1971 kiest de leiding van Blue Ribbon Sports voor het ontwerp dat nu bekend is als Swoosh. Sindsdien komt de Swoosh op alle Nike artikelen en is het een van de meest herkenbare logo’s ter wereld.
Nog een leuk wetenswaardigheidje: Davidson declareert 35 dollar (!) voor haar werkzaamheden. Maar enkele jaren later krijgt ze alsnog een Swoosh ring en aandelen in de firma.
De geboorte van Nike
In 1972 komt de eerste schoenencollectie van BRS op de markt onder de naam ‘Nike’ en wordt ook het eerste sponsorcontract getekend met de Roemeense tennisster Emma Ballard. Nike is hier slechts een merknaam en wordt pas later de bedrijfsnaam.
In 1974 wordt de Waffle Trainer geïntroduceerd in de VS, een hardloopschoen met een zool in wafelpatroon. Het wordt meteen een groot succes en al snel de best verkopende sportschoen van het land!
Blue Ribbon Sports verandert in 1978 de naam van de firma officieel in Nike, naar de Griekse god van de overwinning. Nike is nu niet meer alleen een merknaam, maar ook de bedrijfsnaam.
Nike zorgt direct voor een doorbraak op de Amerikaanse markt. In 1980 gaat het bedrijf aan de beurs en streeft de grootste concurrent Adidas voorbij. Nike presteert het om met glans te expanderen en ook veel sneakers zijn in Europa zeer begeerd. Om precies te zijn start Nike in 1978 hier met de verkoop. In 1982 volgt de eerste tv reclame. In 1989 kan al geen enkele andere sportartikelenfabrikant in de schaduw staan van Nike en is deze firma de onbetwiste nummer 1 wereldwijd!
Waarom is Nike zo succesvol?
Allereerst levert het bedrijf niet alleen hoogwaardige kwaliteit voor een redelijke prijs, maar heeft daarnaast vanaf het begin van zijn bestaan veel bekende atleten gesponsord, die zeker hebben bijgedragen aan het succes van tegenwoordig. Beroemdheden die worden aanbeden door met name jongeren, kunnen als geen ander reclame maken voor Nike en de positieve boodschap voor het merk uitdragen.
Nike sponsort door de jaren heen beroemde atleten, zoals tennisster Roger Federer, golfer Tiger Woods, maar ook een enorme lijst met bekende voetballers, zoals onder andere Christiano Ronaldo, Wesley Sneijder, Didier Drogba, Mario Balotelli en Wayne Rooney. Zelfs hele voetbalclubs worden (of werden) gesponsord door Nike, zoals bijvoorbeeld FC Barcelona, Juventus en PSV. Ook vele landenteams, zoals het Nederlandse elftal hebben een Swoosh op hun kleren.
In 1984 wordt er een megadeal afgesloten met basketballer Michael Jordan en al snel kan hij met zijn collectie massa’s mensen enthousiast maken. De dochterfirma Air Jordan ontstaat. Air Jordans zijn tot nu toe zeer populair, wat niet moeilijk te zien is aan de begeerde Nike Air Jordan retrolijn die ieder jaar in verschillende uitvoeringen op de markt komt.
Bovendien heeft Nike laten zien dat succes ook onlosmakelijk is verbonden met goede reclamecampagnes en bijbehorende slogans. Wie kent niet de bekende “Just Do It” of “Risk everything”slogans van deze multinational?
Als je dan tenslotte nog in ogenschouw neemt dat de Nike Swoosh een van de meest bekende handelsmerken ter wereld is, dan kan je al snel begrijpen waarom Nike vooral bij de jongere mensen zo geliefd en hip is.
Nog een paar zakelijke feitjes
Het hoofdkantoor van Nike is nog steeds gevestigd in Beaverton, Oregon Verenigde Staten. Sinds 1999 is het hoofdkantoor voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika te vinden in Hilversum. Het Europese distributiecentrum vind je in Laakdal in België en van daaruit worden de sportartikelen van Nike verdeeld over Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
In de loop van de jaren heeft Nike behoorlijk wat bedrijven overgenomen. Het eerste bedrijf was Cole Haan, indertijd een succesvol Amerikaans schoenenmerk. In 1992 wordt Bauer overgenomen en Nike komt daarmee in de wereld van het ijshockey. In 2003 wordt schoenenfabrikant Converse overgenomen en in 2007 tenslotte Umbro voor 408 miljoen euro.
De grootste concurrent van Nike is het Duitse Adidas. Dit concern heeft de concurrentiepositie flink verbeterd sinds Adidas Reebok heeft opgekocht. Ook Adidas heeft veel sponsorcontracten, waaronder eentje met niemand minder dan Lionel Messi. Andere sportmerken die met Nike concurreren zijn Puma, Asics en Fila.
Ben je nu helemaal gefascineerd door de geschiedenis van Nike en de ontwikkeling van een klein bedrijfje tot de grootste, meest succesvolle multinational ter wereld? Bekijk dan maar eens één van de vele sportartikelen en je zult overtuigd zijn van de kwaliteit. Geen wonder dat Nike al meer dan 40 jaar zeer geslaagd op de markt vertegenwoordigd is!
Een gelukte mengeling van de moderne Nike Sportswear collectie kan je altijd bij ons in de onlineshop bestellen of ter plekke in Aurich / Niedersachsen bekijken. Wij hebben zeer vele actuele Nike schoenen en sneakers in de aanbieding!