Betalen met iDEAL
Wat is iDEAL?
iDEAL is een methode waarmee je heel gemakkelijk online kunt betalen. Je rekent gewoon af in de vertrouwde omgeving van het internetbankieren van je eigen bank. Het gaat heel snel en het is vooral veilig. Aangezien iDEAL gebaseerd is op onlinebanking, worden dezelfde beveiligingstechnieken gehanteerd. De onlineshop krijgt altijd bericht van de betaling en zodra de bevestiging binnen is, wordt het bestelde artikel verstuurd.
Onder de Nederlandse online consumenten is het op internet betalen via iDEAL de meest gebruikte online betaalmethode.
Wanneer en waarom is iDEAL opgericht?
In 2005 is iDEAL opgericht door Currence, een Nederlandse organisatie die marktwerking faciliteert en transparantie creëert in het collectieve betalingsverkeer in Nederland met behoud van kwaliteit en veiligheid. iDEAL is ontstaan omdat er op dat moment geen universeel geaccepteerde online betaalmethoden met lage transactiekosten waren.
Waar komt de naam iDEAL eigenlijk vandaan?
iDEAL heeft een aantal woordspelingen in de naam:
• Het is een methode om via internet te betalen; i-deal (een internet-deal)
• Haal je het uit elkaar, dan staat er “I deal”. Dit is Engels voor “ik handel”
• Tenslotte kan je er ook het Franse woord “idéal” van maken, wat “ideaal” betekent en dus staat voor een zeer handige, ideale betaalmethode.
Wie kan met iDEAL betalen?
Klanten van bijna alle Nederlandse banken kunnen betalen met iDEAL. Deze betaaloplossing is te gebruiken als je internetbankiert bij de ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank of Van Lanschot Bankiers. De betaling is in een paar stappen gedaan, hieronder leggen we je dat uit.
Hoe werkt iDEAL?
Allereerst kies je nadat je een product hebt uitgezocht en je verder gaat naar de lijst met betaalmogelijkheden, iDEAL als betaalmethode. Vervolgens selecteer je je eigen bank uit de opsomming van de verschillende banken. Je komt dan terecht op de site van jouw eigen bank en daar moet je inloggen op de voor jou bekende manier. De gegevens van jouw bestelling (zoals het bedrag en het rekeningnummer van de webshop) zijn al ingevuld en je moet nu alleen nog maar de betaling goedkeuren. Heb je dit gedaan, dan geeft de bank een bevestiging van de betaling. Uiteindelijk keer je automatisch terug naar de onlineshop. Je bent nu klaar, de bestelling en de betaling zijn geslaagd en het wachten is nu alleen nog maar op jouw favoriete schoenen!
Wat zijn de voordelen van iDEAL?
• Betalen met iDEAL is vertrouwd en veilig, mits je de regels voor veilig internetbankieren opvolgt.
• Het kan meteen worden gedaan, je hoeft je niet te registreren of een account aan te maken.
• Je kunt iDEAL direct gebruiken en het is vooral gemakkelijk en snel. Alle betaalgegevens zijn al ingevuld en je wordt meteen op de hoogte gebracht van de geslaagde betaling.
• Je houdt voortdurend controle en overzicht over je betaling, het betalen met iDEAL is meteen te zien in je rekeningoverzicht.
• Transacties zijn voor consumenten meestal kosteloos.
Kleven er ook nadelen aan het gebruik van iDEAL?
• Met iDEAL betaal je de bestelling vooraf. Je hebt nog geen producten ontvangen.
• Je kunt iDEAL niet gebruiken als je niet bent aangesloten bij een van de deelnemende banken. Helaas zul je dan op een andere manier moeten betalen.
• Bij het betalen met een creditcard of via PayPal is er een zogenaamde chargebackregeling. Je krijgt dan je geld terug als het product bijvoorbeeld niet geleverd wordt. Dit is bij iDEAL helaas niet mogelijk. Het initiatief om jouw geld terug te boeken ligt bij de shop waar je jouw aankoop hebt gedaan.
• Het storneren is niet mogelijk. Je kunt een betaling niet terugboeken via je bank.
• Je kunt met iDEAL vrijwel alleen in Nederlandse internetshops betalen, tenzij een buitenlandse webshop iDEAL als betaalmiddel op zijn website aanbiedt. In de onlineshop van Purchaze is het zonder meer mogelijk om jouw aankoop met iDEAL te betalen!
• Als er een storing in het systeem is, kan je geen gebruik maken van iDEAL.
Hoe weet ik zeker dat iDEAL als betaalmiddel veilig is?
iDEAL hanteert dezelfde beveiligingstechnieken als internetbankieren en is hierop gebaseerd. iDEAL is dus net zo veilig als internetbankieren.
Zijn er kosten verbonden aan het online betalen via iDEAL?
Voor jou als klant zijn er geen kosten verbonden aan het gebruik van iDEAL. Er zijn echter webshops die een kleine toeslag vragen voor het gebruik hiervan. Dat mag, mits het is aangekondigd voordat de definitieve betaling plaatsvindt. De meeste onlineshops berekenen geen kosten voor iDEAL om op deze manier het gebruik van deze betaalmethode te stimuleren.
Hoe kan ik er zeker van zijn dat de webshop mijn betaling heeft ontvangen?
Een webshop krijgt altijd een bevestiging als de betaling succesvol en afgehandeld is. De shop zal dat ook laten zien in bevestiging van de bestelling via e-mail.
Wat moet ik doen als mijn bestelling die ik heb betaald met iDEAL niet aankomt?
iDEAL is een betaalmethode en staat dus los van de levering van de webshop. Komt een pakket niet aan, dan kan je het beste contact opnemen met de webwinkelier.
Is het mogelijk om een betaling met iDEAL terug te draaien?
Dit is helaas niet zonder meer mogelijk. Net als een reguliere overboeking via de bank kan je het bedrag niet zo maar terugvorderen. Je bent akkoord gegaan met de betaling via het internetbankieren bij jouw eigen bank. Bij iDEAL ligt het initiatief voor terugboeking bij de webwinkelier.
Wat kan ik doen als de betaling met iDEAL niet is gelukt?
Je kunt op de iDEAL-beschikbaarheidspagina de historie van de bank controleren en kijken of er sprake was van een storing in iDEAL bij jouw bank. Aangezien er sprake is van complexe betaalketens, zijn storingen nooit helemaal uit te sluiten. Mocht er een storing zijn, dan kan je voor een andere betaalmethode kiezen of het later nog eens met iDEAL proberen.