Sneakers – hartstocht, lifestyle-object en verzamelwaanzin

Er was eens heel lang geleden…

Kunnen jullie je nog herinneren aan de koop van je eerste paar sneakers? Voor enkelen van ons is dit moment al erg lang geleden en sommigen hebben nog nauwelijks hun eerste aanwinst in gedachten. Misschien kan niet iedereen meer de gebeurtenissen van toen terughalen, maar gegarandeerd zijn er ook mensen die de belevenis van toen nog precies zo in hun achterhoofd hebben alsof het nog maar gisteren was.

Velen van jullie bezitten zeker niet slechts een paar sneakers, maar meteen meerdere. Wie houdt er niet van de gemakkelijk zittende en zo veelzijdig inzetbare sportschoenen? Niet voor niets krijgt de grote groep liefhebbers van sneakers er steeds meer fans bij. Maar waarom is dat eigenlijk zo? Wat verbergt zich achter deze zeer begeerde gymschoenen voor het sporten en in de vrije tijd, waarvoor de echte verzamelaar het complete huis als magazijn in beslag neemt?

Doorsneeproduct? Verre van dat!

In de loop van de tijd heeft het geliefde schoeisel een steeds grotere invloed op ons dagelijks leven gekregen. Waar vroeger de meeste mensen niet erg nadachten over welke schoenen ze moesten dragen, is tegenwoordig het straatbeeld vol met verschillende modellen en interessante kleurcombinaties. Door de handig doorgevoerde reclamecampagnes van grote ondernemingen zoals Nike, ondersteund door over de hele wereld bekende stars uit de sport- en muziekscene, ontstond er stukje bij beetje een echte passie. Slechts weinig jongeren gaan nog zonder hun vlotte schoenen het huis uit en laten zien dat ze tot een bepaalde muziek- of sportrichting horen.

Werbung von Sneakers durch Stars wird bei Nike gut präsentiert

Michael Jordan wijst in de reclame op een sneakermodel.

Je kan zeker al van een lifestyleproduct spreken als het om de artikelen van Nike gaat. Door de aanhoudende navraag van nieuwe uitvoeringen en een niet ophoudend verlangen naar trendy gympen, worden ons regelmatig nieuwe versies te koop aangeboden. Sinds vele jaren hechten de designers waarde aan kwalitatief hoogwaardige materialen (leder en kunstleder leggen we uit in het volgende interessante bericht: http://purchaze.nl/news-nl/synthetisch-leer-of-echt-leer-765/) en steeds weer nieuw uitgebrachte varianten, zo ook klassieke modellen die in nieuwe kleuren op de markt verschijnen.

Er komt geen einde aan de waanzin

Vaak worden die verzamelaars voor gek verklaard, die hun spaargeld uitgeven voor gelimiteerde oplages en de schoenen in het hele huis tentoonstellen. Ga je in een huis van iemand met zo’n passie, dan kan je in veel gevallen enorme schoenenkasten aantreffen die met behulp van licht de bijzondere modellen als een sieraad presenteren. Je kijkt vaak naar schatten waarvan de gestegen waarde in de loop van de tijd niet te overzien is.

Sneaker-Sammlung

Klein maar fijn – Een mooi in scene gezette sneakerverzameling.

Omdat de fabrikant uit Beaverton zich bewust is van deze cultus, wordt er steeds weer gezord voor sterk gelimiteerde edities die na het verschijnen al meteen de volgende dag met een winstmarge van vier of vijf keer de koopprijs worden doorverkocht. Dat leidt vaak tot hysterie onder de kopers, die bereid zijn om voor echte zeldzaamheden meerdere honderden euro’s uit te geven. Zo kan het gebeuren dat een sneaker die voor 160 euro te koop was, na slechts 24-48 uur gehandeld wordt met 500-800 euro. Voor de meerderheid van ons is dit waarschijnlijk onvoorstelbaar, maar in de realiteit is dat niet zelden schering en inslag.

Hier een video van een enorme sneakerverzameling:

Dat verbergt zich achter onze koopzucht

Heb je al eens nagedacht over waarom het voortdurend nieuwe sportschoenen moeten zijn die onze voeten in de zomer en winter mogen sieren? Waarom niet gewoon een paar gympen zo lang houden tot de schoenen hun diensten hebben gedaan? Heel simpel: Met behulp van steeds nieuwe oplagen zien we super coole schoenen door de stad lopen, of vrienden vertellen van en presenteren ons hun nieuwe aanwinst. Snel merken we dat het maar weer eens tijd wordt voor actuele sneakers, modieus of extravagant kan je zelf bepalen aan de hand van jouw eigen smaak.

De televisie maakt ons attent op nieuwe collecties die graag door de grote sterren en idolen getoond worden en dat moet ons stimuleren om te gaan shoppen, met succes. Ben je eenmaal in de ban van de sneakers, dan is het moeilijk om deze passie weer weg te krijgen. Zo graag dragen wij die schoenen aan onze voeten en lopen er trots mee door de stad en de natuur.

Wil je ook graag een paar nieuwe sneakers in een blitse kleur of misschien wel 2 paar? De onlineshop van Purchaze biedt volop keus, neem maar eens een kijkje. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt betalen. Zo kan je bijvoorbeeld achteraf betalen met Klarna, geheel risicoloos. Je hebt de mogelijkheid om de schoenen eerst uit te proberen en daarna pas te betalen. Binnen 14 dagen kan je ze ongedragen in de originele verpakking terugsturen, mochten de gympen niet bevallen of niet passen. Om de juiste maat te vinden, kan je gebruikmaken van onze maattabel. Wie weet, misschien raak jij ook in de ban van deze geweldige, veelzijdig inzetbare schoen.

En nu al ben je je bewust van een ding: Het zal zeker niet de laatste sportschoen van Nike zijn die wij in onze verzameling schoenen hebben opgenomen.

Fotobronnen: yostatus.com + sneaker-zimmer.de

Artikel aanbevelen op: